Cabo de Trafalgar en Jerez de la Frontera

14 oktober 2023 - Zahora, Spanje

Goedemiddag,

Effe weer wat bijkletsen, zoals vrijdag al geschreven gingen we na aankomst op de camping met de fiets naar de Playa, zo'n 5 kilometer naar het westen.

We troffen het weer lekker wat een hotse knotse pad vol met keien en zo en dat we daar niet lek gereden waren mag best een wonder genoemd worden, maar goed na een drie kwartier arriveerden we bij de beach:

Gelukkig was daar een strandtent waar we wat genuttigd hadden:

Om daar nog wat te eten vonden we niet zo verstandig omdat we anders het donker in sukkelde, dus op naar de camping om daar maar wat in het restaurant te eten.... nou dat leek meer op een afhaalmenu van dat bedrijf met die grote gele M.....😡

Maar we hadden toch wat gegeten en konden terug naar ons stekkie op de camping om daar de dag voor morgen (lees Zaterdag) door te spreken.

Zoals de meeste van jullie wel weten doe ik af en toe een bootje in elkaar friemelen en mijn laatste voltooide project was de H.M.S. Victory, een linieschip van de Engelse admiraliteit die op 21 Oktober 1805 de Engelse vloot aanvoerde onder bevel van de Admiraal, Horatio Nelson, deze vochten tegen het Franse Keizerrijk van Napoleon om de heerschappij te veroveren in deze contreien, dit alles vond plaats bij Trafalgar.

De slag bij Trafalgar met de H.M.S. Victory in de hoofdrol.....

De H.M.S. Victory zoals deze door mij gebouwd is ........

De eerder genoemde admiraal Nelson kwam hierbij door een van de laatste schoten- wisselingen om het leven, maar leefde nog net lang genoeg om de Engelse overwinning mee te maken, een overwinning die gevolgen had tot ver in de 20ste eeuw.

Tot zover dit stukkie historie, en wat wil nu het geval onze camping is vlakbij de "Cabo Trafalgar" dus een mooi doel om vandaag (zaterdag) te bezoeken dus de auto in en op naar de Cabo...... (by the way, het heeft hier afgelopen nacht een paar druppeltjes geregend de eerste keer weer na bijna een maand van droogte)..

d7c6556f-b98b-46c7-94ab-c340f2cca196

Al wandelend naar de cabo.......

Een plaquette die herinnert aan de zeeslag.....

De locatie met de Cabo in detail......

En de vuurtoren wat tevens een monument is om deze zeeslag te gedenken....

Dat is dan weer typisch Spaans, er is voor de rest geen ene fl....r te doen, zelfs een terrasje was hier niet te bekennen.

Gelukkig maakte de branding van de oceaan veel goed zeker vanaf dit mooie punt al naar beneden kijkend.

Onder het kopje laatste video vinden jullie nog een twee- tal filmpjes die vanaf deze Cabo opgenomen zijn.

Al kijkend zo over de oceaan kun je je haast niet voorstellen dat hier dik twee- honderd jaar geleden zich een van de grootste zeeslagen ooit afspeelden.....🫣

Maar goed terug naar de realiteit van heden, en na wat gedronken te hebben de auto weer in en op naar Jerez de la Frontera, een stadje wat op de ANWB kaart rood omkaderd is dus dan moet er wat te zien zijn, navigatie aan en op weg....

Na twee mislukte pogingen arriveerden we dan toch uiteindelijk in het centrum van Jerez de la huppeldepup waar weer de nodige oude gebouwen en zelfs een voormalig Moors kasteel zou zijn..... dus eerst maar eens langs wat historische gebouwen:

Het stadhuis........

Rechts een of andere kerk en links de kathedraal.....

Het leek wel of er iets te doen was geweest of nog moest komen want alles was gesloten en er was volop policia aanwezig.... naar wat later bleek was het een stedelijke of regionale feestdag van een of andere "Estrella" ster dus die ooit iets mee gemaakt heeft dus dat hadden wij weer.....😜

Dan maar een rondje om de kathedraal:

Op naar het Moorse gedoe, maar ook dit was vandaag gesloten, dus ook hier maar een rondje er om heen gelopen:

Uiteindelijk arriveerden we op een plein met terras en een fors standbeeld.....:

........waar we nog een vrije tafel konden vinden om wat te drinken, en daar bleek al vlug dat het hoofd festijn van deze dag nog moest plaats vinden, maar daar wachten wij niet op, en dat was maar goed ook want nadat we de auto hadden opgezocht en door de stad reden kwamen we er al snel achter net op tijd weg te zijn want overal stond de policia klaar om alles af te sluiten.

En zo arriveerden we wat later weer op de camping na deze dag met wisselende gevoelens, Trafalgar was wel aardig maar wat Jerez de la Frontera betreft hadden we echt niets gemist als we daar niet waren geweest...🧐

Tja en dan zijn we weer aanbeland bij de dag van vandaag, een dag om op pad te gaan naar Cádiz maar dat is weer iets voor het volgende hoofdstuk........

Groetjes en tot de volgende keer maar weer.