El Rocio.........

18 oktober 2023 - El Rocío, Spanje

Goedeavond,

Zoals de laatste keer reeds geschreven bevonden wij ons vandaag nog in El Rocio, een van de grootste bedevaartplaatsen van Spanje en misschien wel heel Europa.

Jaarlijks vind hier met Pinksteren "De Romeria del Rocio" plaats, die tienduizenden pelgrims met elkaar verbind in een wonderbaarlijke en grootse harmonie van katholisme en flamenco.

Waarbij het hoogtepunt is als de "Virgen" naar buiten gedragen word:

DSC_0246

DSC_0218

Verschillende voorstellingen van de Virgin.........

Het lopen van "El Camino", de tocht te voet naar Almonte waarbij men een of meerdere nachten buiten slaapt is hierbij van grote waarde voor de "Romeros" (Pelgrims) die in verschillende broederschappen, Hermandades genoemd, die zelfs uit Noord Europa met pgeregend heeftaard en wagen erop af komen.

Deze verzamelen zich in San Lúcar de Barrameda waar ze de rivier worden over gezet om in twee dagen tijd het natuurpark c.q. reservaat "La Donana" over te steken.

DSC_0261

Dit zou er dan zo ongeveer uit zien........

Dit laatste is alleen met speciale vergunningen mogelijk voor de eerder genoemde broederschappen.

Kortom voor deze "Romeria del Rocio" gaan jaarlijks meer dan één miljoen mensen op pad waardoor het het grootste en meest traditionele  spektakel in heel Europa.

De broederschappen (Hermandades) vind je terug in heel Spanje, vandaar dat de diverse gebouwen in El Rocio ook de naam van de Spaanse steden dragen, kortweg gezegd de "clubhuizen" van deze broederschappen.

In heel het plaatsje is geen straatsteen te vinden, dus alle wegen bestaan uit zand, zand en nog eens zand afgewisseld met modder.. omdat het gisteren en vannacht best wel veel  geregend heeft.

Aangezien onze camping aan de voet van dit plaatsje lag gingen wij met de fiets (maar liefst zo'n 1400 meter) op pad naar El Rocio en tja het is een heel apart iets:

DSC_0204

Met als hoogtepunt de "kerk" waar zich het echte beeld van de Virgin in bevind:

DSC_0208

DSC_0210

DSC_0254

De Virgin waar het allemaal om draait.......

Zoals wij het konden inschatten is het allemaal gebouwd net na 1900, vrij recent dus, en dat kun je wel zien aan het interieur:

DSC_0247

DSC_0249

DSC_0258

DSC_0248

DSC_0252

DSC_0250

En tja wat wil nu weer het geval, terwijl wij er waren kwamen er drie huifkarren voorrijden met opgetutte dames en heren om deze kerk te bezoeken:

DSC_0242

DSC_0243

Nadat ze uitgestapt waren de kerk in en daar begon het feest pas echt met allerlei gezang:

DSC_0255

DSC_0251

Leuk om te zien hoe temperamentvol dat allemaal geschied 😁

Wij maar verder op pad door het stadje:

DSC_0211

DSC_0213

DSC_0214

DSC_0231

DSC_0217

DSC_0221

Tis dat het allemaal van steen is, als het houten huizen waren geweest zou je er zo een western op kunnen nemen, en tja of de duvel ermee speelt, nauwelijks dat gedacht of de "cowboys" kwamen er al aan:

DSC_0238

Wel met het mobieltje in de hand maar goed, het was net echt 😉

DSC_0240

Na de borrel maar verder met het stadje verkennen:

DSC_0223

DSC_0278

DSC_0280

DSC_0229

DSC_0232

Kortom al met al vonden wij het een aardig stadje om dit Spaans deel van de reis mee af te sluiten, vanavond weer lekker gegeten met de kookkunsten van de dames en een beetje van Henk, zo dadelijk nog een afzakkertje en dan maar het bedje in want morgen gaan we op naar Portugal, Albufeira dus......

Voor nu welterusten en tot de volgende keer,

Groeten uit El Rocio 😎😜👍:

IMG_7504

Welterusten 😴

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. John:
    18 oktober 2023
    Ziet er weer mooi uit. Geniet er nog van Gr van ons
  2. Koos en Heleen:
    20 oktober 2023
    Zullen we zeker doen hoor...
    De groetjes terug....
  3. Laura:
    18 oktober 2023
    Weer een mooie dag geweest😇
    Op daar de dag van morgen, en hopelijk een feestelijke dag🥂🥰
  4. Koos en Heleen:
    20 oktober 2023
    Is helemaal goed gekomen hoor.....
  5. Marianne Hendriks:
    19 oktober 2023
    mooie reis
  6. Koos en Heleen:
    Dankjewel Marianne.....
  7. Ties en Lia:
    19 oktober 2023
    19 okt
    Jullie hebben weer veel moois gezien , en ik denk ook wel van genoten. Gister.was het hier een redelijke dag met best wat zon maar de barometer bleef aan de lage kant. Vandaag regelmatig neerslag en nog koud ook.maar we hopen opzetter. Verder geen nieuws dus tot de volgende keer
    De groetjes en tot morgen Lia en Tiest Doeiiiiiiiiii
  8. Koos en Heleen:
    20 oktober 2023
    De groetjes terug van ons, en als het te koud is zet je de kachel maar aan of kruip je maar vroeg onder de wol....
  9. Lia vkuijk Gosens:
    Wat een prachtige gebouwen Gr Toon en Lia